Patrick Bus

Patrick Bus

ICT Beheerder in een dynamische ziekenhuiswereld

Partick Bus wilde voor zijn opleiding ICT graag stagelopen bij een groot bedrijf. Bij Nij Smellinghe in Drachten zit hij dan ook helemaal op zijn plek. Er staan computers op 900 werkplekken en in vrijwel elke andere ruimte, van magazijn tot operatiekamer. Storingen kunnen grote gevolgen hebben. Daarom zorgen Patrick en zijn collega’s ervoor dat deze zo snel mogelijk verholpen worden.

Patrick zit in het tweede jaar van zijn ICT opleiding Netwerkbeheerder, niveau 4. “In het eerste jaar leer je de basis over onder meer Windows”, vertelt hij. “Ik vond het bij deze opleiding heel prettig dat je de eerste vijf weken ICT Beheer, Applicatiebeheer en Game Development volgt. Zo kun je goed oriënteren wat je leuk vindt en bekijken wat het beste bij je past. Daarna maak je een keuze. In het tweede jaar loop je eerst een halfjaar stage en de periode daarna ga je weer naar school.”

“De ICT in een ziekenhuis leek mij wel interessant en inmiddels weet ik er al aardig wat van. Bij de Servicedesk neem ik de telefoontjes aan met meldingen en probeer ik deze snel op te lossen. Mensen zijn bijvoorbeeld een bestand kwijt, een programma werkt niet of ze kunnen vanaf hun thuiswerkplek niet inloggen. Daarnaast werk ik mee op het spreekuur waar medewerkers naartoe komen met problemen. Outlook doet het bijvoorbeeld niet of ze hebben geen wifi. We hebben één collega die het ziekenhuis ingaat om problemen op te lossen. Als hij er niet is, dan gaan mijn collega's of ik vaak het ziekenhuis in om de meeste dringende zaken op te lossen."

Darten

Voor Patrick was de keuze voor een ICT-opleiding niet zo moeilijk. “Ik ben thuis veel met computers bezig. Ik heb bijvoorbeeld een website gebouwd voor mijn hobby darten. Deze website beheer ik, samen met een aantal vrienden. We houden er alle uitslagen en het dartnieuws op bij. Daarnaast ben ik zelf ook een fanatieke darter.”

Klanten

In het begin moest Patrick wel wennen aan de telefoongesprekken bij de Servicedesk. “Op school leren we veel over ICT, maar de communicatie leer je toch vooral in de praktijk. Zo weet ik nu hoe ik kritische vragen moet stellen. Soms is er ook wel stress, want mensen zitten op je te wachten. Maar daar wen je wel aan. Zoals ik het nu zie, zou ik dit werk later wel willen doen bij een groot bedrijf, maar dat hoeft niet per se in een ziekenhuis te zijn. Ik vind het leuk om veel verschillende problemen op te lossen en het contact met de klanten is fijn. Als ik ze blij maak, voelt dat als waardering.”