Terug

Het mes snijdt aan twee kanten

donderdag 25 november 2021

ROC Friese Poort heeft de simulatiebruggen voor zowel de zeevaart als binnenvaart compleet vernieuwd. Visserman Henri Kroon (34) is er blij mee. Hij oefende op de hypermoderne simulatoren voor zijn Groot Vaarbewijs en Radarpatent.

Visserijnieuws

Zaterdagmorgen bij ROC Friese Poort. De docenten Andries de Weerd (Schagen) en Alfred Dijkstra (Giethoorn) bespreken met opleidingscoördinator Pieter Leen Bos de jongste succesvolle radarcursus: elf van de twaalf kandidaten zijn in één keer geslaagd. Dat er vooraf een aparte voorbereidende navigatietraining is gevolgd om te wennen aan de grootte van de schepen en de te gebruiken radarbeelden scheelt. Dat wordt voor de vissers die voor het Groot Vaarbewijs naar school komen nu standaard ingevoerd. Want het scheelt behoorlijk of je met een kotter op zee vaart of met een meer dan honderd meter lang binnenvaartschip op kanalen en rivieren moet oefenen. Het gedrag van die lange vaartuigen is heel anders.

Tjokvol
De binnenvaartopleidingen op Urk groeien, zeker ook het volwassenonderwijs. ROC Friese Poort investeert hier ook in, zowel in apparatuur als in menskracht. Naast De Weerd en Dijkstra is Joke Post-Ooms instructeur voor het binnenvaartonderwijs. En Lubbert de Boer – met ervaring in zowel de visserij als binnenvaart - is als fulltime instructeur in opleiding.

Met dertig studenten zit de zaterdagcursus tjokvol. Meer dan de helft van dat aantal cursisten komt uit de visserij. Dat de Flevoland een leuk subsidiepotje heeft om scholing financieel aantrekkelijk te maken scheelt, maar een groot aantal cursisten komt ook van buiten de provincie. Ook rederijen stimuleren hun opvarenden om extra papieren te halen om de vaarbevoegdheden op te schroeven.

Goed gevoel
Zo ook bij Henri Kroon, opvarende van de SCH 63 van Jaczon. Drie Urker collega-bemanningsleden van de OD 1 deden tegelijk met hem de trainingen. Groot Vaarbewijs hebben vissers nodig om bijvoorbeeld vanuit Stellendam binnendoor via Rotterdam of vanuit Urk naar zee te mogen stomen. "Het mes snijdt aan twee kanten. Ik mag nu de kotter binnendoor sturen, en voor mezelf is zo’n papiertje natuurlijk mooi meegenomen. Je weet maar nooit voor de toekomst. Het geeft gewoon een goed gevoel’’, aldus Kroon.

Kroon noemt de simulatorbeelden heel erg realistisch om te oefenen. Lachend voegt hij daar aan toe dat je daar voor je Radarpatent natuurlijk niets van merkt. Want dan gaan de beeldschermen uit en moet je bij wijze van spreken in het donker en met mist je weg weten te vinden. Voor Kroon wel even wennen, en niet alleen omdat de docent de plotter uitschakelt. Op zee is het radarbereik veel groter, op een binnenvaartradar is alles veel gedetailleerder. "Je kan bijkans een meeuw zien.''

Full mission
De drie gloednieuwe binnenvaartsimulatoren hebben namen van Urker binnenvaartschepen gekregen: ‘Hinte’, ‘Jelle-Auke’ en de ‘Rehoboth’. De overheid heeft toestemming gegeven om hierop examens te mogen afleggen. Voor de zeevaart gaat het om compleet nieuwe full mission bridge simulator, met een upgrade van drie consolesimulators met nieuwe software. Allemaal met heel gedetailleerde buitenbeelden en verschillende weerstypes. Het Rotterdamse bedrijf VSTEP is de leverancier. De simulatoren hebben 7,5 ton gekost, waarvan drie ton is gefinancierd vanuit de zogeheten Regio Deal Noordelijk Flevoland. Alle zeehavens stonden er al in. Nieuw is de haven van Urk op de simulator, daarvan kun je bijvoorbeeld via Harlingen tot aan de visgronden buitengaats navigeren. "Over het Wad en boven de eilanden, belangrijke oefengebieden om te trainen’’, zegt docent Tjeerd de Boer, terwijl hij met de draai aan de knop het beeld wijzigt van een kalme zee met ondergaande zon naar stormachtig windkracht 8.

Bron tekst en afbeelding: Visserijnieuws