Sophie Bavière

Ervaringsverhaal van een student uit het volwassenenonderwijs

“Ik kan nu als stuurman op alle schepen varen”

In slechts zes maanden tijd behaalde Sophie Bavière haar mbo 4 diploma Stuurman alle schepen bij ROC Friese Poort op Urk. Dat is extra bijzonder, omdat ze alle lesstof via e-learning doornam, eerst vanaf haar stageplaats op een cargoschip en daarna vanuit huis. “Alleen de laatste twee weken was ik op Urk voor de examens”, vertelt Sophie. “De flexibiliteit en het afstandsleren hebben mij enorm geholpen.”

Sophie is een Française met een Nederlandse moeder. In Frankrijk ging ze na haar middelbare school architectuur studeren. Ook meldde ze zich voor zes weken per jaar aan als reservist bij de Franse Marine. Ze vertelt: “Hier voer ik voor het eerst mee op grote schepen en ontdekte ik hoe mooi ik dat vond. Tijdens een tallship race waaraan we deelnamen, raakte ik bevriend met de bemanning van een Nederlands schip. Zij vertelden mij over de opleiding aan de Enkhuizer Zeevaartschool. Dat klonk zo mooi dat ik die opleiding ben gaan volgen. Om toch nog iets te doen met architectuur, ben ik ook Naval architecture gaan doen.”

Alle schepen
Na haar opleiding in Enkhuizen voer de avontuurlijke Sophie zes jaar als stuurvrouw over de wereld op grote zeilschepen. “Ik heb gevaren op de Gulden Leeuw uit Kampen en de Bark Europa uit Den Haag. Op een gegeven moment werd ik gevraagd als eerste stuurman op de Stad Amsterdam. Dat leek me prachtig, maar helaas had ik daar de juiste papieren niet voor. Bij de Enkhuizer Zeevaartschool kreeg ik het advies om de verkorte opleiding voor Stuurman alle schepen op Urk te volgen. Daarmee ben je klaar voor alle mooie aanbiedingen die langskomen.”

Leren op afstand
Sophie zocht een stageplaats op cargoschip De Ruyter van Wagenborg en voer drie maanden mee, met name over de Noordzee en de Baltische zee. Tegelijkertijd doorliep ze de lesstof met e-learning en werkte ze aan haar verslagen. Sophie: “Ik had twee boeken mee en kon de rest doen via de computer. Ik downloadde de opdrachten en een docent beoordeelde het werk dat ik instuurde.” Na haar stage had Sophie nog slechts drie maanden nodig om de rest van de lesstof te doorlopen. “Ik heb natuurlijk ervaring, dus wist al veel. Eigenlijk was alleen de belading nieuw voor mij. Ik vond het heel prettig dat ik in mijn eigen tempo kon werken en snelheid kon maken. Toen ik klaar was voor de examens is voor mij geregeld dat ik deze allemaal in één periode van twee weken kon doen. Sommige examens deed ik in het volwassenenonderwijs en bij andere zat ik tussen de jongeren. Die flexibiliteit was heel fijn.”

Vrouwenschip
Sophie slaagde met vlag en wimpel, en kan inmiddels op alle schepen aan de slag. “Mijn plan is om te kijken of de vacature bij de Stad Amsterdam nog openstaat. Maar ik moet zeggen dat cargo ook goed is bevallen, dus misschien ga ik ook wel in op het baanaanbod van mijn stageplaats. Het voordeel van cargo is dat je twee maanden op en twee maanden af werkt, terwijl ik op de tall ships vaak acht tot tien maanden op zee zat. Ik had verwacht dat de sfeer aan boord van een cargoschip minder sociaal zou zijn, maar dat was zeker niet zo. Het toevallige was, dat de andere stuurman op dit schip ook een vrouw was. In de haven waren we al snel het ‘vrouwenschip’.

Afwisselend
Op welk schip weet ze nog niet, maar zeker is wel dat Sophie binnenkort weer vertrekt. “Het mooie aan varen is dat geen dag hetzelfde is. Het werk is anders, maar ook de golven, de wind, het uitzicht, de cargo en de haven. Soms kom je in een haven waar je al eens bent geweest en weet je daar een leuk restaurant of een mooie wandeling, ook dat is leuk. De bemanning wordt je tweede familie. Je praat met elkaar, eet samen, zorgt voor elkaar. Dat alles samen maakt varen zo mooi.”

Wil jij net als Sophie werken als Stuurman op alle schepen en vind je het een uitdaging om in het buitenland te werken? Vindt je het niet erg om lange tijd van huis te zijn en wil je deel uit maken van een team, dan is deze opleiding echt iets voor jou.