Pieter Kaptein

Jarenlang was Pieter Kaptein Noordzeevisser en douane declarant, toen hij toe was aan een nieuwe uitdaging. Via de KNRM, waar ik vrijwilliger ben, kwam ik al jaren in contact met de jongeren van de zeevaartschool waar we bijstand verleenden bij veiligheidstrainingen. Toen er een vacature kwam voor instructeur heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd.”

Met zo’n 1600 bevlogen collega’s staan we samen voor waardevol, wendbaar en inspirerend mbo-onderwijs. Wat spreekt Pieter aan in het werken bij ROC Friese Poort?

“Het werken bij RCO Friese Poort is fijn. Ik mag werken met een uitdagende doelgroep waarmee ik mijn vakkennis mag delen. De meiden en jongens die in het maritieme werkveld, zeevaart, binnenvaart en zeevisserij terechtkomen zijn meestal nuchtere, hardwerkende studenten waar in (voor de buitenwacht lijkende) ruwe buitenkant een hart van goud aan de binnenkant te vinden is. Met deze jongeren en volwassen te werken is fantastisch!

Ik mag werken met een uitdagende doelgroep waarmee ik mijn vakkennis mag delen. Met deze jongeren en volwassen te werken is fantastisch!

Van zij-instromer naar instructeur
“Ik word ondersteund in het lesgeven, in lesontwikkeling en er wordt rekening gehouden met de unieke opleiding en doelgroep waar we op onze locatie Urk mee werken. Ik voel mij gehoord in mijn wensen.

Er is veel te bespreken en ik word gestimuleerd mee te denken en met gevraagde maar ook ongevraagde adviezen en voorstellen te komen. Ook op het gebied van groei en scholing krijg ik goede ondersteuning.”

Les is meer

Werken bij ROC Friese Poort doet ertoe. Of je nu voor de klas staat of achter de schermen werkt, je draagt eraan bij dat studenten groeien in hun vak én als mens. Want les is bij ons zoveel meer dan het leren van een vak. Pieter vindt dat ook een groot pluspunt van ROC Friese Poort: “ROC Friese Poort onderschrijft mijn identiteit als christen door met een ruime blik te kijken naar de mens achter de mens. Wat beweegt studenten en collega's? Wat is het verhaal achter het verhaal zonder meteen met een vinger te wijzen naar ieders gedachtengoed? Dat vind ik fijn in deze huidige tijd. Dat probeer ik in mijn lessen uit te dragen naar de studenten. Waarom doe je iets en waarom denk je dat je daar goed aan doet?”