“Ik wilde de dieren eigenlijk inruilen voor mensen”
“Ik was bezig het veehandelsbedrijf van mijn vader over te nemen, maar na een tijdje zag ik daar niet echt meer toekomst in; ik merkte dat ik er minder plezier in kreeg. Daarom ging ik op zoek naar iets wat ik wel leuk vind met toekomstperspectief. Ik wil uiteindelijk docent worden, maar omdat ik zeven jaar niet naar school ben geweest, zag ik het niet zitten om direct een hbo-studie te doen. Via deze weg kan ik met een deeltijdstudie kijken of het onderwijs wat voor me is, terwijl ik er ook nog naast kan blijven werken.”
Onderwijsassistent
Toen Otto (26) als tiener in de schoolbanken van de opleiding Melkveehouderij zat, wist hij niet hoe snel hij er weg moest komen om te gaan werken. “Maar die houding is helemaal veranderd”, vertelt hij als hij erop terugkijkt. “Toen zei m’n mentor trouwens al dat ik geschikt was als docent, omdat hij vond dat ik ‘de groep altijd zo leuk meekreeg’. Toen schonk ik er niet zoveel aandacht aan, maar nu wel! Daarom wilde ik de dieren eigenlijk inruilen voor mensen.
En dat bevalt me tot nu toe heel goed. Ik werk en loop stage bij de ISK (Internationale Schakelklas) in Sneek. Hier help ik vluchtelingen, kinderen van 16 tot en met 18 jaar, voornamelijk met het leren van de Nederlandse taal. De interactie met hen is vooral leuk; af en toe een grapje maken of hun mening vragen over dingen die in het nieuws spelen of de lesstof die we behandelen. Dan krijg je altijd leuke antwoorden terug.”
Klassikaal onderwijs
“Ik ben in eerste instantie ergens anders begonnen met deze opleiding. Bij een online aanbieder. Maar de communicatie was daar vanaf het begin al slecht; ik kon niet bij ze terecht met mijn vragen en merkte dat ik heel veel zelf moest doen. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik erachter dat de opleiding ook klassikaal te volgen was bij ROC Friese Poort Volwassenenonderwijs. En dat is iets wat ik echt nodig heb, als stok achter de deur, maar ook om direct mijn vragen te stellen en hulp te krijgen als ik het nodig heb. Ik zit in de klas met andere volwassenen. Hoe er nu meegedacht wordt tijdens de lessen bevalt me heel goed; we doen het echt samen en de docenten doen hun best om te zorgen dat we straks slagen.”
De route tot docent
Het liefst wil Otto straks zelf volledig voor de klas staan: “Geschiedenis of Nederlands geven op een middelbare school lijkt me bijvoorbeeld leuk. Dan werk je met pubers, daar kun je mee ouwehoeren, maar betekent tegelijkertijd ook een uitdaging omdat je toch moet zorgen dat ze de stof tot zich nemen. Ze moeten een beetje loskomen met het leren, zeg maar. En daar kan ik ze bij helpen. Dat leren vind ik zelf niet zo erg meer, nu ik weer in de schoolbanken zit. Al is het maken van bijvoorbeeld verslagen wel weer even wennen. Gelukkig hebben we een gezellige klas en slepen we elkaar er samen met de docenten doorheen. Ik kan het iedereen die twijfelt om weer te gaan studeren binnen het volwassenenonderwijs dan ook aanraden. En mijn doel? Straks als ik mijn diploma heb, op naar de volgende stap richting het worden van docent!”