Terug

Interview NoordZ: Meer klaar voor de toekomst kun je niet worden

maandag 15 juni 2020

In de bijlage NoordZ van de Leeuwarder Courant werden onze studenten Mats Adema en Sjoerd de Jong geïnterviewd. Ook opleidingsmanager Klaas Kort kwam aan het woord. 

Dit interview is ook gepubliceerd op NoordZ. 

Heeft u wel eens op de site van een autofabrikant uw eigen auto samengesteld? Kleur, diverse opties, stoelbekleding, wel of niet een open dakje en doe eens gek, een over the top audiosysteem. Stelt u zich voor dat een druk op de ok-knop de productie van die auto doet starten. Een veelheid aan processen en onderdelen wordt softwarematig gepland en via netwerken aan elkaar gekoppeld. Logistiek van onderdelen, voorfabricage, kleurstellingen, alles op de juist tijd op de juiste plek samenvloeiend en geproduceerd tot ‘uw’ auto; inclusief de versturing van de factuur en de afleverdatum. Dat is waar Smart Industry naar toe gaat.

Deze bijlage van NoordZ laat duidelijk de al bestaande verscheidenheid in toepassingsmogelijkheden van Smart Industry zien. Terwijl er al veel gebeurt, is het ook wel duidelijk dat we nog maar aan het begin staan van wat mogelijk is. Eveneens is het duidelijk dat de groei van toepassingen zorgt voor een groeiende vraag naar geschoold personeel. „Maar dan wel zodanig geschoold dat men direct ‘hands on’ kan aanschuiven”, zegt Klaas Kort, opleidingsmanager van de middenkaderopleiding Smart Industry. „Bovendien moet de kennis die ze meenemen een meerwaarde zijn. De ontwikkelingen gaan snel, dat vraagt om een opleiding die mee ontwikkelt.”

Het doel is efficiënter, goedkoper, milieuvriendelijker

In september 2019 startte, in samenwerking met het Innovatie Cluster Drachten, bij ROC Friese Poort Drachten de vierjarige opleiding Middenkader Smart Industry.

Bij Smart Industry horen begrippen als robotica, big data, cloud computing, augmented reality, embedded systems, programmeertalen, slimme apparaten en ‘the internet of things’. Je zou met al die mooie termen bijna vergeten waar het nu eigenlijk om gaat. Het doel is efficiënter, goedkoper, milieuvriendelijker en met een hogere kwaliteit produceren, waarbij software en Artificial Intelligence (AI) een hoofdrol spelen. Zo
kan een robot lassen, maar ook informatie verstrekken over de kwaliteit van het materiaal, de voorraden die aangevuld moeten worden, het onderhoud dat gepleegd moet worden en dergelijke. Sorteren van goederen kan geautomatiseerd worden op een wijze dat de machine leert welke onderdelen wel of niet geschikt zijn. Storingen kunnen door het verzamelen van data voorkomen worden; controle kan op afstand plaatsvinden. Kwaliteitsverschillen kunnen met AI worden opgespoord en worden ondervangen. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Voor jongeren biedt deze opleiding de kans om de wereld van de apps eens van de andere kant te bekijken.

Een app maken omdat het functioneel is

Iets creëren voor het productieproces kan niet alleen met kennis van programmeren. Elektronica, mechanica, pneumatiek, hydrauliek, werktuigbouwkunde, het zijn voorbeelden van technisch vernuft waar je kennis van moet hebben. „Het mooie van deze opleiding is de veelzijdigheid”, zegt Sjoerd de Jong, eerstejaars student. De ene keer zijn je hersenen aan het kraken, een andere keer sta je iets te lassen. Heb je even genoeg van het één, dan pak je het ander weer op.”

Sjoerd de Jong en Mats Adema

„Het is ook allemaal interessant”, vult Mats Adema, studiegenoot, aan. Onze eerste opdracht was een weerstation maken met een app om op afstand gegevens te kunnen aflezen. We zijn daarvoor eerst naar de vliegbasis Leeuwarden geweest. Daar leerden we hoe op de militaire basis weergegevens worden gebruikt. Zo leer je ook waar een weerstation en bijbehorende app aan moeten voldoen.”

De opleiding is projectmatig opgezet. De studenten krijgen opdrachten vanuit het bedrijfsleven. Sjoerd zegt: „als je iets moet ontwerpen wat er nog niet is, moet je eerst achterhalen wat de eisen zijn van het apparaat. Wat moet het kunnen? Dan moet je bedenken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Dat vraagt wel wat van je. Soms gaat het vlot, soms loop je vast. Dan word je op weg geholpen door de docent. Een project is een heel traject en supermooi als je het voor elkaar krijgt.”

Nieuwe beroepen

Al deze ontwikkelingen zorgen voor nieuwe beroepen en veel werkgelegenheid. Het sluit naadloos aan bij de kenniseconomie waar ons land het van moet hebben, nu en in de toekomst. Zoals Sjoerd en Mats het zeggen: het is uitdagend, het voelt goed om iets te presteren, projecten zijn praktijkgericht, het is veelzijdig en een baan is gegarandeerd; klaar voor de toekomst.