Ilse Jorritsma

Ervaringsverhaal van een student uit het volwassenenonderwijs

“We gaan er echt samen voor!”

“Het leuke van volwassenenonderwijs is de enorme motivatie van de studenten”, zegt Ilse Jorritsma. “We zitten er allemaal omdat we dit graag willen en gaan er samen 100% voor. Dat zorgt voor een goede sfeer in de klas, waarbij we altijd bij elkaar en de docenten terecht kunnen.”

Ilse Jorritsma volgt de tweejarige volwassenopleiding voor Onderwijsassistent bij ROC Friese Poort in Sneek. Ze heeft elke vrijdag les en loopt twee dagen stage basisschool CBS De Twine in IJlst. Ze vertelt: “Na mijn middelbare school heb ik een opleiding voor directiesecretaresse/ management assistent gedaan. Ik heb deze opleiding afgemaakt, maar merkte al snel dat dit niet mijn beroep was. Wat ik wél wilde, wist ik ook niet. Daarom besloot ik een tussenjaar te nemen. Toen ze dit hoorden tijdens mijn eindstage bij ROC Friese Poort Bedrijfsopleidingen, vroegen ze of ik wilde blijven. Dat heb ik gedaan. Ik dacht dat ik vast wel een leuke opleiding zou ontdekken op een werkplek waar ik verschillende opleidingen voorbij zag komen.”

Onderwijsassistent
Toch kwam het idee voor de opleiding Onderwijsassistent uit een andere hoek.

Ilse: “Via een meester van mijn oude basisschool maakte ik kennis met het (basis)onderwijs. Ik vertelde dat ik onderwijs wel leuk vond, maar dat ik niet voor de klas wilde staan. Via hem heb ik een dagje mee kunnen lopen met een onderwijsassistent, ik was meteen enthousiast.

Ik ben al jaren oppas en vind kinderen heel leuk. Als onderwijsassistent werk je één op één met kinderen. Je kunt ze iets meegeven waar ze hun hele leven wat aan hebben. Er is ook veel behoefte aan onderwijsassistenten. Groepen worden groter en er zitten veel verschillende kinderen in, sommige hebben extra aandacht nodig. Een docent kan zo’n groep nooit alleen aan. Het mooie van dit werk vind ik dat je kinderen kunt helpen als het niet lukt. Je gaat rustig samen zitten, maakt het leuk en dan is het zo af. Daarna zijn ze trots op zichzelf en stralen ze. Het is heel fijn als jij daarvoor kunt zorgen!“

Hulp
Ilse schreef zich in voor de volwassenenopleiding bij haar eigen werkgever, ROC Friese Poort, waar ze één dag in de week bleef werken. Nu als financieel medewerker bij Bedrijfsopleidingen. “Naast de schooldag en twee dagen stage, heb ik dan nog een dag in de week over voor de schoolopdrachten”, vertelt ze. “Ik vind de werkdruk goed te doen. Het is ook fijn dat je de stage zelf mag indelen. Zo lopen sommige medestudenten met kinderen vier ochtenden stage, zodat ze ’s middags thuis kunnen zijn. Ook in de opdrachten krijg je veel vrijheid. Tegelijkertijd denken de docenten goed mee over jouw aanpak. Je kunt altijd hulp krijgen.”

Enthousiast
Omdat Ilse ervaring heeft met jongeren- en volwassenenonderwijs kan ze het verschil goed zien. Ilse: “Ik vind het fijn dat in het volwassenenonderwijs stage en school naast elkaar lopen. Wat je op school leert kun je meteen in de praktijk brengen. En als je op stage ergens tegenaan loopt, kun je daar op school over praten. Daarnaast zit iedereen in het volwassenenonderwijs er uit eigen keuze en dan is de motivatie gewoon heel anders. Iedereen is enthousiast. Dat maakt de opleiding niet alleen nuttig, maar ook heel leuk!”

Wil jij ook leerlingen helpen die extra ondersteuning nodig hebben? Wil jij leren hoe je met bepaalde situaties omgaat en dit ook gelijk kunnen toepassen tijdens stage? Dan is de opleiding Onderwijsassistent interessant voor jou!