“Ik voelde meteen de vrijheid”

Tijdens een snuffelstage op het vmbo kreeg Marjolijn Spinder via kennissen de kans om een week mee te varen op een containerschip. Dat beviel heel goed en inmiddels zit ze in het laatste jaar van de opleiding Schipper Binnenvaart bij ROC Friese Poort. Ze vaart mee op het motorvrachtschip ‘Sendo Liner’, een duurzaam schip dat in 2019 is uitgeroepen tot winnaar van de Maritime Award KNVTS Schip van het jaar. “Als ik in het zonnetje op het dek aan het werk ben, denk ik: ‘Wat heb ik toch een mooie baan!’”

“Ik vond de binnenvaart meteen leuk”, zegt Marjolijn. “Natuurlijk moet je eraan wennen dat je de hele dag op het water zit en niet van het schip af kan, maar ik voelde meteen de vrijheid. Aan boord verzorg ik het laden en lossen, vastmaken, onderhoud aan het dek en de motoren. Ook leer ik varen. Het is heel afwisselend. Je bent onderweg en ziet van alles. Dat past wel bij mij, want ik ben ondernemend en hou van reizen. Ook vind ik het fijn dat je na twee weken op het water weer twee weken thuis bent.”

Plezier

De Sendo Liner is het derde schip waar Marjolijn op vaart. ”Ik vind het varen op de Rijn ook heel mooi, maar het werken op de Sendo Liner bevalt mij tot nu toe het beste. We varen een containerlijndienst tussen Westerbroek in Groningen en de Rotterdamse haven. Ons team is goed ingespeeld op elkaar en ik kan het goed vinden met de rest. Ik krijg veel kans om mezelf te ontwikkelen. Ook krijg ik ’s avonds de tijd om mijn opdrachten voor school te doen, waar nodig word ik hiermee geholpen. Dit zorgt ervoor dat ik altijd met plezier naar mijn werk ga.”

Gemoedelijk

Marjolijn woont op 40 minuten reistijd van Urk, maar koos toch voor ROC Friese Poort. “Het spreekt me aan dat het een gemoedelijke school is, niet te groot. Iedereen wil hier echt wat leren, er heerst een goede sfeer. Ook is er goede begeleiding aanwezig. Wat ik op school leer, breng ik aan boord in praktijk en vice versa. Daardoor zie ik de vorderingen in mijn eigen ontwikkeling, wat mij nog meer motiveert.”

Duurzaam

De Sendo Liner waarop Marjolijn vaart, werd in 2018 gebouwd als het schip van de toekomst. Door een duurzaam ontwerp is er een besparing van 32% op brandstof en wordt er 40% minder CO2 uitgestoten. “We hebben twee elektromotoren aan boord, die door accu’s of een generator van stroom worden voorzien”, vertelt Marjolijn. “Hiermee hebben wij de mogelijkheid om twee tot drie uur op elektriciteit te varen, dus zonder uitstoot. Ook hoeft er als wij stilliggen geen generator te draaien, omdat wij dan gebruikmaken van het accupakket. Ik vind het heel interessant dat ik zowel kennis over dieselmotoren als hybride systemen opdoe. Het is goed voor mijn toekomst dat ik de laatste ontwikkelingen meekrijg.”  

Toekomst

Die toekomst begint met de opleiding Kapitein mbo 4. “Eerst wil ik mijn papieren voor Kapitein halen. Daarna wil ik mij verder ontwikkelen op de Sendo Liner. Ik heb hier de kans om de belangrijkste uitdagingen voor een beginnend kapitein aan te gaan, zonder dat ik meteen in het diepe wordt gegooid. Mijn vriend is ook schipper en het zou leuk zijn als we later samen kunnen varen op een eigen schip. Mocht mijn leven er toch anders gaan uitzien, dan kan ik met mijn mbo 4 papieren en opgedane kennis altijd terecht bij een andere mooie baan. Maar wat mij betreft, ben ik nog lang niet klaar met varen!”