Vorig jaar moest de Universiteit Maastricht bijna twee ton losgeld betalen om hun digitaal gegijzelde netwerk te bevrijden van ransomware. Dat zette ook ons weer op scherp. Om het risico bij ROC Friese Poort te verkleinen, zijn aanpassingen gedaan in de techniek. Daarnaast startte het practoraat Digitale weerbaarheid een campagne om ons allemaal digitaal alerter te maken.
“Juist het menselijk gedrag is zo belangrijk om risico’s te verkleinen”, zegt Renze Tjoelker. “Als je niet voorzichtig bent, is een foutje zo gemaakt. Zo is de digitale gijzeling bij de Universiteit Maastricht veroorzaakt, doordat vier medewerkers een besmette bijlage hadden geopend bij een phishing mail. Het eerste deel van onze campagne is daar dus op gericht. Om medewerkers bewust te maken, versturen we elk kwartaal zelf een phishing mail. Vervolgens kijken we hoeveel mensen erop klikken/inloggen en hoeveel mensen gegevens achterlaten. Ook houden we bij hoeveel collega’s de Servicedesk bellen omdat ze de mail verdacht vinden of omdat ze gegevens hebben achtergelaten. Uiteraard houden we geen gegevens bij van afzonderlijke collega’s, alleen per vestiging.