Terug

Blikvanger in Bedrijf

woensdag 04 november 2020

Wat zijn de onderzoeksresultaten uit Blikvanger, een onderzoek naar Brede Vorming op ROC Friese Poort? De komende tijd besteden we iedere maand aandacht aan onze ambities uit deze publicatie. We hopen je met de dromen en dialoogstarters te inspireren tot een eigentijdse manier van Brede Vorming in je onderwijspraktijk.

Wat zijn de onderzoeksresultaten uit Blikvanger, een onderzoek naar Brede Vorming op ROC Friese Poort? De komende tijd besteden we iedere maand aandacht aan onze ambities uit deze publicatie. We hopen je met de dromen en dialoogstarters te inspireren tot een eigentijdse manier van Brede Vorming in je onderwijspraktijk.

Opleiden voor het leven: hoe doe je dat?

Deze bijzondere tijden vragen ook in het nieuwe jaar weer veel van zowel onze studenten als onderwijsprofessionals. Hoe leiden we studenten juist nu op voor het leven, en niet enkel voor een diploma? Onze studenten komen voortdurend voor keuzes te staan, in en na de periode op school. Ga ik (straks) een huis huren of kopen en wat betekenen veranderingen in de samenleving voor mijn beroepspraktijkvorming? Brede Vorming bij ROC Friese Poort betekent dat we studenten leren zelfbewust te zijn, zodat zij kritisch nadenken over alle keuzes en hun eigen weg weten te vinden. We stimuleren studenten én medewerkers daarmee te leren voor het leven. Het is onze droom Brede Vorming te vervlechten in de manier waarop we met elkaar omgaan, in hoe we onze lessen verzorgen en in hoe we ons onderwijs ontwerpen.

Wat leert het Blikvanger-onderzoek ons?

Wat is de plek van Brede Vorming in ons curriculum? Waar liggen kansen om aandacht te besteden aan Brede Vorming in het contact met studenten? Docenten zoeken nog naar hoe ze concrete aandacht kunnen besteden aan thema’s als duurzaamheid en rechtvaardigheid in de klas.

In het curriculum op ROC Friese Poort worden kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming met elkaar vervlochten, met als gedroomd resultaat dat iedereen die betrokken is bij ons onderwijs dagelijks gaat ervaren wat Brede Vorming voor hen inhoudt. Geen kers op de taart, maar kersentaart. We leggen verbindingen tussen vakmanschap en wat er gebeurt in de leefwereld van studenten. Hoe wakkeren we de intrinsieke motivatie van studenten aan voor leren voor het leven?